Sunday, October 19, 2008

Dagens kommentar på Manolo.se

Eftersom jag inte kan mycket om Haute couture och inte är särskilt intresserad av mode - och därmed för alltid diskvalificerat mig själv som medarbetare på Rodeo - försöker jag istället att förhålla mig lätt hånfull till hela grejen – gärna luta mig bakåt och lakoniskt konstatera att tag hags och annat modefolk är själlösa slavar under yta och kapital. En bra startsida för den här typen av elitistiskt översitteri är den manliga modebloggen Manolo och dess kommentatorsfält.

Så här lyder slutkommentaren i en diskussion angående Armanis eventuella ägande av det exklusiva märket Ermenegildo Zegna:

Armani äger Zegna. Hur kunde du ens tänka tanken?

Armani är rent skit. Den där kändis kåta gubben kan bara krysta fram lite sunkig farstalyx.
Efter ett antal Armani Collezione kostymer som bokstavligen faller i bitar, kan man förstå att dem behöver hjälp av en skräddare.
Lägg märke till att den anonyme kommentatorn särskriver "kändis kåta" samtidigt som han skriver ihop farstlyx. Min analys på det är att skribentens hjärna automatiskt fungerar bättre när möjligheten att slå ner på klass och ras (farstalyx) dyker upp. Och det, det är ganska sorgligt.

1 Comment:

Anonymous said...

Sorgligt ja. Men ändå logiskt...