Monday, November 3, 2008

Herzog och de spökridande dvärgarna

Den skruvade, men geniförklarade, tyske regissören Werner Herzog, släppte 1970 en synnerligt obehaglig film som hette "Even Dwarfs Started Small". Filmen spelades in på Lanzarote och skådespelarna var alla mer eller mindre dvärgväxta. Dramaturgin var enkel: ett gäng dvärgar gör ett semivåldsamt uppror på någon slags klinik, tar sig ut därifrån och ställer till med en massa otyg. Typ: fäller träd, ordnar tuppfäktning och korsfäster en apa. Men framförallt - och det är kanske en av få anledningar att se spektaklet - finns det en scen som sticker ut. Scenen där dvärggänget - som leds av en alfa-dvärg i äppelknyckarbyxor - bryter sig in i ett garage och tjuvkopplar en gammal bil, som dom sen "Ghost Rajdar". Enligt Wikipedia ska en av dvärgarna blivit överkörd under inspelningen av bil-scenen, men genast rest sig upp oskadd. Skönt.

6 Comments:

Anonymous said...

Johan, är det du som skriver "Stureplans vackraste"-bloggen på 1000 apor eller "råkar" du bara lägga upp samma klipp?

Johan Wicklén said...

Haha, absolut inte. Men det där var sjukt. Jag såg faktiskt filmen för någon månad sen och när jag slösurfade runt på Youtube i går å hittade Ghost Ride-klippet kunde jag inte bärga mig.

Anonymous said...

Johan "Scott Templeton" Wicklén...fy fan, redan nu börjar han.

Johan Wicklén said...

Haha, fan Folke, säg inte sådär. Jag är en mästare på att ange källor.

Anonymous said...

Vafan, hade hoppats å något smaskigt om den gamle österrikiske fotbollshjälten Andreas Herzog.

Johan Wicklén said...

Det hade jag också önskat. Kanske finns det ngn österrikisk motsvarighet till Flashback.