Wednesday, September 17, 2008

Fotbollen och DN

Jag har väl aldrig varit speciellt imponerad av DN:s fotbollsbevakning. Dock måste jag säga att DN-sporten blivit bättre och bättre och att dom ryckt upp sig rejält på webben. Det märks, så att säga, att det kommit in nytt blod på redaktionen. Nu bryr jag mig i alla fall om att läsa sporten i papperstidningen, något som var långt ifrån självklart tidigare. I morse var det dock riktigt illa.

På ettan hade sporten två artiklar, båda om Champions League-matcherna kvällen före. En fyrspaltig Zlatan-hyllning signerad Lars Grimlund och en enspaltare om Andreas Isakssons insatts i PSV samt lite generellt om kvällens övriga resultat. Den senare artikeln skriven av Rickard Persson.

För det första: Grimlund skriver Zlatan tolv gånger i en text på en sisådär 1500 tecken. Visst, han var tung i går, men lyft blicken för fan!
För det andra: I bildtexten står det att Zlatan spelade fram till målet när Inter slog Panathinaikos med 1-0. Pinsamt! Matchen slutade 2-0, vilket också står i både ingress och brödtext.
För det tredje: I Rickard Perssons text står det att ”Chelsea vann programenligt mot Bordeaux med 2-0”, vilket är helt galet. Chelsea vann med 4-0.

Att skriva ut fel slutresultat är ingenting DN borde fortsätta med om man vill behålla någon läsare som kan sport.

I övrigt var det en fin kväll. Roma fick stryk på hemmaplan mot rumänska Cluj och Zlatan visade en gång för alla att det är svenska landslaget det är fel på, inte Ibra. I kväll hoppas vi på vinst för Zenit - jag älskar Gazprom - och tokförlust för Man United, jag har problem med Morrissey.

2 Comments:

Anonymous said...

Som Roma vek ner sig. De ser riktigt svaga ut i år. Kanske nåt stort på gång. Grattis!

Johan Wicklén said...

Ja, visst känns det bra. CL-säsongen kunde inte ha börjat bättre. En tidig julklapp, så att säga.