Thursday, September 4, 2008

Isaac Hayes - Retrospektiv

Tyvärr har jag aldrig haft en särskilt stark relation till Isaac Hayes och hans musik. Av hela hans katalog är det väl ett fåtal, kanske tjugotalet, låtar som följt mig under åren. Likadant är de med de flesta artisterna från Stax – jag har lyssnat i perioder, men otroligt nog aldrig riktigt grötat in mig i någon Stax-artists diskografi. Visst, jag har lyssnat en hel del på Booker T. & the MGs, The Bar-Kays och Jean Knight. Jag har lyssnat på Sam and Dave, Otis och William Bell, men som sagt: aldrig riktigt fastnat. Philly-soulen däremot, med The O’Jays, Teddy Pendergrass, MFSB och Harold Melvin i spetsen, har alltid påverkat mina soulmuskler mer direkt – antagligen är jag svag för sirapsslisk, övermäktiga blåsarr och snyggproduktioner.

Nog om det. Mitt första möte med Isaac Hayes var när jag var på vinden och letade igenom mina föräldrars gamla skivor. Bland Stones- och ELO-skivorna hittade jag Isaac Hayes Black Moses-LP från 1971. Vikte man ut skivfodralet bildade den ett stort kors i vilket Isaac Hayes, iklädd en kaftan och solglasögon, stod och såg sinnlig ut. Klart en liten tanig vit grabb blev imponerad. Men tyvärr var jag inte gammal nog att förstå vad fan det handlade om. Som här, i kärlekseposet ”Never Gonna Give You Up”:



Burt Bacharach och Hal Davis "Walk on By" är antagligen en av de flitigast sjungna låtarna någonsin. Dionne Warwicks originalversion är kanske alltid den bästa, men tätt därefter kommer Isaac Hayes. I den här tv-inspelningen är allt rätt: kläderna, kören, mikrofonen, kameraåkningarna och färgerna.



När det kommer till sväng så är antagligen, Shaft-temat borträknat, det här det bästa Isaac Hayes gjort – Disco Connection från 1975. Musik som skulle kunna rädda världen låter så här:



Här bjuder Wall Street Radio på ett väl avvägt urval av Isaac Hayes-original och samplingar:

The Look Of Love (. . .To Be Continued)
Jay-Z - Can I Live
LL Cool J - Hollis to Hollywood
Smiff N Wessun - Stand Strong

Our Day Will Come (. . .To Be Continued)
MF Doom - Operation Greenbacks
Massive Attack - Exchange

Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic (Hot Buttered Soul)
Ed O.G. & Da Bulldogs - Speak Upon It

Hung up on My Baby (Tough Guys)
Geto Boys - My Minds Playin Tricks On Me

Walk On By (Hot Buttered Soul)
Notorious BIG – Warning
Pete Rock – Walk On By

A Few More Kisses To Go
Redman - Tonights Da Night

Här är alla låtarna:

2 Comments:

Anonymous said...

He was going down we figured. But this was'nt an ordinary nigga!

Johan Wicklén said...

Enkel lösning på det problemet: "So we trippled team on him!"